luni, 13 martie 2017

Femeia antreprenor


La un moment dat, o cunoștință a postat pe o rețea socială o poză cu o dezbatere organizată pentru antreprenori și sesiza faptul că sunt extrem de puține femei antreprenor la acea masă de discuții. Din comentariile atașate, am înțeles că unora li se pare că e normal dacă statistic femeile nu sunt puternic reprezentate ca întreprinzătoare să nu fie invitate în număr mai mare decât proporția lor, iar alții erau total împotriva acestui tip de gândire. 

E o reală problemă la nivel european numărul mic de antreprenori-femei, tocmai de aceea au existat și în România proiecte dedicate îmbunătățirii acestei situații. Am participat în perioada în care finalizam studiile de master la Universitate la un program care avea ca scop promovarea egalității de șanse pentru femei și dezvoltarea competențelor acestora pentru a își deschide propriile afaceri. Ca finalitate a proiectului s-a realizat și un studiu care spunea că în vestul României PFA-urile realizate de bărbați sunt în medie cu 1,5 ori mai multe decât cele ale femeilor iar numărul de IMM-uri înființate de bărbați este în medie dublu sau mai mare decât dublu în toate județe în care s-a efectuat studiul. Găsiți studiul aici: studiu AntrES

Chiar dacă îmi doresc să nu existe o discrepanță între numărul de femei antreprenor și bărbați antreprenor, văd realitatea în față și îmi dau seama că asta nu se va schimba prea curând. 

Aș vrea să spun că eu una nu am fost altfel privită vreodată ca femeie antreprenor. Deși tristul adevăr e că exact femei au fost cele care mi-au aruncat cuvinte mai grele pentru faptul că am avut alte priorități în această perioadă a vieții mele, decât cele care erau considerate normale în societate până acum, adică căsnicia și copiii. Eu nu sunt de părere că nu le poți avea pe toate, dar unii probabil că atât ne-am dorit în acel moment.

La nivel biologic există diferențe între bărbați și femei, și bineînțeles că ele există și la nivel de comportamente care s-au format de-a lungul a zeci și sute de generații și care se datorează rolului pe care l-a avut fiecare dintre sexe în societate și în familie. Astfel, dacă în general femeile comunică și relaționează mai bine datorită instinctului matern, analizează lucrurile mai în detaliu și sunt mai tolerante, bărbații iau decizii mai rapid, văd mai bine imaginea de ansamblu și au o atitudine mai obiectivă. Asta nu spune deloc că unii sunt antreprenori mai buni sau că alții sunt mai puțin performanți. Sunt doar diferiți și își dezvoltă stiluri diferite de a conduce o afacere. Atât unii, cât și ceilalți au nevoie să își găsească persoanele potrivite cu care lucrează cât mai bine împreună și nu e nevoie de nici o comparație la acest nivel. 

Share:

0 comentarii:

Trimiteți un comentariu

Categorii

Ce le-a mai plăcut altor cititori: