luni, 17 iunie 2013

Cheia supravietuirii in perioade de criza


Un studiu realizat in urma recesiunii din ultimul deceniu arata ca doar 9% dintre companii au iesit din criza mai puternice decat erau la inceputul acesteia. Intrebarea care in mod evident ar urma e: care sunt elementele datorita carora aceste companii au reusit sa treaca cu succes de recesiunea economica? Cum poti sa imbunatatesti produsele/serviciile si sa cresti productivitatea cand tot mediul economic iti sta impotriva?

Raspunsul dat de multi dintre specialistii consultanti este simplu ca idee, dar cu rezonanta puternica: LEADERSHIPUL.

Leadershipul insumeaza ca si concept cateva abilitati esentiale in astfel de perioade de criza si anume: strategizare, adaptarea rapida, crearea unor echipe performante, implicarea angajatilor si responsabilizarea lor pentru rezultatele organizatiei.

Teoria suna in felul urmator: leadershipul e cheia pentru a supravietui in recesiune. Exista mai multe modalitati si strategii care pot fi aplicate pentru ca o companie sa iasa din criza, insa toate au la baza abilitatile de leadership.

Majoritatea companiilor, in momentul in care s-au simtit amenintate de situatia economica au recurs la una dintre variantele urmatoare ca strategii pe termen relativ scurt: reducerea costurilor (inclusiv salarii), scaderea numarului de angajati (nu mai exista siguranta locului de munca), renegocierea contractelor cu furnizorii (avand ca efect o presiune enorma pe cei din companie responsabili de acest obiectiv), ajustari de preturi. Majoritatea acestora au ca urmare o demotivare pe termen lung a angajatilor, care, poate pe moment (fiindca situatia economica a tarii e grea) vor ramane in companie insa pe termen lung nu vor avea rezultatele pe care le astepti de la ei.

Un studiu realizat in anul 2009 asupra companiilor din Marea Britanie a relevat urmatoarele:
-        72% dintre angajati au observat reducerea numarului de angajati ca fiind principala modalitate a companiei de a face fata crizei;
-        Chiar daca 85% dintre cei din conducerea companiilor aveau un plan de a trece peste recesiune, 45% dintre angajati erau ferm convinsi ca nu au fost implementate planurile;
-        Doar 33% dintre angajati aveau incredere ca cei din top management ii vor scoate din criza;
-        53% dintre angajati considerau ca cei din top management nu au abilitatile necesare pentru a iesi din recesiune.

Altfel spus, s-a constatat in mod clar o demotivare si o lipsa de implicare a intregii resurse umane si de responsabilizare a lor cu privire la noile strategii. Oamenii se simteau lasati pe dinafara, amenintati, cu mai putini bani in portofele si fara siguranta zilei de maine. E clar o situatie in care un bun conducator, adica un lider, nu ar fi ajuns.

Care ar fi un comportament corect de leadership?
-        Chiar daca ai o strategie excelenta de iesire din recesiune, succesul ei depinde in cea mai mare parte de restul oamenii din companie – solutia e transparenta si comunicare in ceea ce priveste situatia firmei si noile actiuni ale acestia, schimbarile ce vor fi implementate prin sedinte de informare, motivarea oamenilor (chiar daca nu prin modalitati financiare)
-        Oamenii lucreaza mai bine daca inteleg care e rolul muncii lor – au nevoie de setarea unor obiective clare, prin care sa isi observe contributia la rezultatele companiei

-        Probabil ca nu era atat de mare nevoie de a da oameni afara in momentul in care aveai omul potrivit la locul potrivit – se impune adoptarea unor politici de resurse umane bine puse la punct, prin care sa te asiguri ca fiecare post e ocupat de persoana care vrea sa fie acolo, care va da totul la locul de munca si care are competentele necesare pentru a fi in acea pozitie. Daca aceastea se aplica, persoana e indispensabila pentru tine, deci nu vei scapa de ea asa usor, iar ea te va rasplati prin rezultate neasteptat de bune.


Share:

0 comentarii:

Trimiteți un comentariu

Categorii

Ce le-a mai plăcut altor cititori: