Pornind de la definitia echipelor, putem sa deducem de ce acestea sunt foarte importante intr-o organizatie. O echipa este un grup de persoane care lucreaza pentru un obiectiv comun. Intr-o companie acest obiectiv e cel setat de lider, care duce la indeplinirea viziunii organizatiei. Membrii unei echipe se influenteaza intre ei si functioneaza pe principiul 'toti pentru unul si unul pentru toti'.
Este important a se incuraja munca in echipa pentru a valorifica mult mai bine resursele fiecarui membru si pentru ca reprezinta un mediu excelent de invatare in cadrul companiei.
In anul 1965, Bruce Tuckman a elaborat etapele de dezvoltare ale unei echipe, care la vremea aceea erau 4. Dupa cativa ani, a mai adaugat o etapa importanta in dezvoltarea unui grup si anume incheierea. Mai multi specialisti in domeniu au contestat aceasta etapa si au venit cu o noua optiune care si in opinia mea e mult mai potrivita situatiilor reale si anume 'transformarea'.
Aceste etape sunt importante si sunt necesare pentru a crea o echipa eficienta si performanta.
Cred ca denumirea lor e relevanta, deci nu le voi mai explica, insa ce ar mai fi important de stiut despre fiecare etapa?
1. Formarea - in aceasta etapa, membrii echipei sunt motivati si entuziasti insa nivelul de productivitate este mai scazut deoarece fiecare asteapta indrumarile liderului/managerului, le e teama de lucrul cu ceilalti membrii, nu stiu ce asteapta fiecare de la ei;
2. Confruntarea - e o etapa caracterizata de conflicte (cum ii spune si numele) si de competitie intre membrii.Chiar daca durata sau amploarea acesteia difera de la echipa la echipa, este o etapa inevitabila, deoarece oamenii incep sa lucreze mai mult unii cu altii, trebuie sa cedeze si isi modeleze ideile si atitudinea pentru a se potrivi organizarii grupului; conducatorul trebuie sa ii ajute sa treaca prin aceasta etapa indemnandu-i sa aiba o atitudine orientata spre rezolvarea problemelor;
3. Normarea - pentru ca echipa sa fie eficienta normele elaborate trebuie sa fie clare, intelese de toti si mai ales acceptate de toti membrii echipei. Pentru a nu intervine rezistenta la schimbare din partea membrilor, regulile nu se prezinta si se impun ci se creeaza impreuna cu ei;
4. Performarea - in aceasta etapa, membrii echipei petrec mult timp evaluand obiectivele, organizarea si metodele de lucru si ce e foarte important: dau si primesc feedback. Conducatorul echipei trebuie sa comunice des cu membrii, sa demonstreze competenta si sa fie consecventi in actiunile lor.
5. Transformarea - o echipa bine construita, care a trecut prin toate etapele anterioare, este si mai flexibila si mai usor de reorganizat si redimensionat. E o etapa in care e necesar sa se sarbatoreasca reusitele si oamenii sa se simta recompensati pentru munca depusa.
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu