In momentul in care am iesit de pe bancile
facultatii mi-am pus intrebarea: „de ce m-ar angaja cineva avand in vedere ca
sunt foarte tanara si cu putina experienta?” E drept ca am fost unul dintre
cazurile putin mai fericite deoarece am acumulat experienta intr-un ONG pe care
am putut sa o trec fara probleme in CV aceasta echivaland cu experienta in
acelasi domeniu la orice fel de firma. Dar mergand putin mai departe cu
intrebarea, ce ar determina orice firma sa angajeze personal foarte tanar, cu
experienta minima sau deloc din aceasta generatie numita ‚Y’.
Ce e Generatia Y? Este generatia formata din cei
nascuti dupa anul 1980. Principala caracteristica a acesteia este faptul ca
suntem foarte curiosi, ne intebam mereu ‚de ce’ (de unde si numele Y de la
‚why’). Generatia ‚De ce’ este atat de curioasa deoarece acest lucru ne-a fost
alimentat de accesul la informatie pe care cei dinantea noastra nu l-au avut:
mii de ziare, canale TV si posturi radio dar mai ales internetul. Cu cat aflam
mai multe, cu atat vrem sa stim mai mult, cream mai multe conexiuni, se nasc
mai multe intrebari. Nu mai acceptam raspunsurile: nu stiu, nu conteaza sau nu
te intereseaza.
Aceasta generatie se afla deja de ceva vreme pe
piata muncii, iar angajatorii resimt din ce in ce mai tare diferenta dintre
angajatii mai in varsta (generatia X) si cei de acum care au cerinte diferite,
sunt motivati de altfel de lucruri si mai ales nu vor munci daca nu lamuresc
prima data ‚de ce sa fac asta?’. Pare o provocare pentru orice angajator, noii
candidati de pe piata muncii nu sunt la fel de submisivi si par mai
pretentiosi, dar beneficiile exista si trebuie luate in seama.
Exista si conceptia cum ca acestia isi schimba
foarte des job-ul dar personal consider ca asta se intampla de cele mai multe
ori deoarece compania nu stie cum sa ii trateze, nu au schimbat tiparul de
management fata de restul angajatilor care apartin altei generatii.
Pornind de la
caracteristicile acestora, care sunt avantajele unui angajat din generatia Y si
ce ar trebui sa faca angajatorul pentru a lucra bine impreuna?
s
Muncesc sa traiasca, nu traiesc pentru a
munci; fac lucrurile din pasiune – scriam intr-un articol precedent ca trebuie sa fim atenti la ceea ce ii
motiveaza pe angajati. Pentru tineri e important sa faca lucrurile pentru ca
pur si simplu le place. E unul dintre motivele pentru care din ce in ce mai
multi tineri incep sa faca voluntariat. Nu ma intelegeti gresit, conteaza si
salariul doar ca nu e de ajuns pentru a-i face sa performeze.
s
Urmeaza o viziune – ceea ce se poate traduce foarte simplu prin
faptul ca au nevoie de lideri, nu de sefi. O atitudine de genul ‚fa asta pentru
ca asa am spus eu si eu sunt seful’ nu mai tine deloc. Tinerii au nevoie de un
mentor pentru ei si de un lider cu o viziune clara pe care sa o impartaseasca
angajatilor si pe care acestia aleg sau nu sa o urmeze. Sa nu uitam: suntem
generatia care avem nevoie de puterea de a alege.
s
Vrea ca angajatorul sa fie responsabil, sa
fie corect – mergand pe
ideea de mai sus, avem nevoie de cineva cu valori si principii corecte pe care
sa il putem urma. Daca angajatorul e punctual si ei vor fi. Daca tu nu faci
lucrurile la timp si esti ineficient, nu poti sa le pretinzi lor altfel. Nu vor
reactiona decat daca esti un exemplu bun, daca le castigi loialitatea.
s
Sunt mai responsabili social, mai
ecologisti, preocupati pentru viitor – poti chiar sa le oferi respnsabilitatea
desfasurarii unor activitati pentru protectia mediului, ajutarea comunitatii,
vor fi incantati daca au posibilitatea de a contribui direct la asta.
s
Sunt mai activi, mai mobili – distantele pentru acestia sunt mult mai
mici, si posibilitatile de transport sunt altele in zilele noastre, iar generatia
Y le constientizeaza mai bine, asa ca, atunci cand vine vorba de deplasari si
delegatii iti va fi mult mai usor. Un alt avantaj e ca se plictisesc repede
daca stau toata ziua intr-un loc, poti sa le dai sarcini diverse chiar daca nu
tin de fisa postului lor, daca vad utilitatea pentru companie, nu va fi nici o
problema pentru ei.
s
Pun sub semnul intrebarii modul in care se
intampla lucrurile in companie – aduc un suflu nou in firma, pot veni cu idei constructive in special pentru
eficientizarea proceselor (ex. metode de comunicare mai avansate) sau in
legatura cu organizarea timpului de munca (ei au alta viziune asupra acestuia,
vad mai mult beneficiile unui program mai flexibil). Un exemplu de angajator
care s-a adaptat foarte bine lucrului cu personal tanar este Google.
s
Sunt obisnuiti cu noua tehnologie – generatia Y este cea care simte ca nu are
timp pentru tot ceea isi doreste, deci vrea sa faca totul mai eficient, mai
ales la locul de munca. Asa ca daca nu exista, va implementa sau cel putin va
veni cu sugestii de tehnologizare care sa faca munca mai usoara si mai rapida.
Pentru ca sunt deja obisnuiti de mici cu tehnologia, nu e nevoie sa investiti
in pregatirea acestora la locul de munca din acest punct de vedere.
Un alt lucru la fel de important este ca tinerii
nu se tem de schimbare, ba chiar sustin deciziile radicale care vor avea efecte
pozitive in viitor. Asa ca sunt angajatii ideali pentru a creste o firma a
viitorului. O mare provocare a companiilor va fi sa gaseasca cele mai bune
metode pentru a multumi angajatii din generatii diferite, pentru a-i face sa
colaboreze bine.
eu sunt o alta generatie, '68. si noi avem aceleasi caracteristici, poate par alb in plus la tample..iar de schimbare nu ne-am temut niciodata, vezi revolutia din '86...
RăspundețiȘtergereCred ca este posibil sa fie cum explica articolul dar deasemenea cred ca generatia "Y" habar nu are unde paseste si cel mai adesea se prabuseste. Consider generatia "y" ca fiind lenesa, destrabalata si lipsita de sens..
RăspundețiȘtergereCred ca in articol se vorbeste de exceptiie genratiei asazise "y" dar exceptiile astea au existat intotdeauna..
Un INSIGHT asupra acesteor afirmatii ar fi binevenite autoarei..
SE SIMTE FRUSTRAREA LIPSEI DE EXPERIENTA..
Acesta este doar un truc dealtfel marsav..