vineri, 17 februarie 2012

Motivatia angajatilor



 Motivarea angajatilor la locul de munca reprezinta un punct de interes pentru toate organizatiile, indiferent daca sunt de stat sau din sectorul privat, fara legatura cu numarul de angajati sau domeniul acesteia. Principala intrebare care apare in mintea angajatorului este ‘Ce il determina pe angajat sa aiba un anumit comportament si o anumita atitudine la locul de munca?’.
Trebuie inteles de la inceput ca nu exista o metoda anume pentru a rezolva aceasta provocare si pentru a ne asigura ca oamenii sunt extrem de motivati in ceea ce fac. Nu poate exista ceva ce se aplica tuturor si functioneaza in aceeasi masura pentru ca oamenii sunt diferiti. Fiecare are o personailtate proprie, bine stabilita, cu propriul sistem de valori si principii si propriile nevoi.
Si chiar daca am descoperi ce este necesar pentru a motiva o anumita persoana, aceasta e intr-o dinamica continua, cautatand mereu dezvoltarea si fiind influentat si de schimbarile personale si de mediul exterior. Din acest motiv organizatiile trebuie sa adapteze continuu conditiile si aspectele legate de locul de munca, pentru a se asigura ca angajatii lor sunt mereu multumiti.
Cum se poate defini motivatia? Ca suma a energiilor interne si externe care initiaza si dirijeaza comportamentul spre un scop care, odata atins, va determina satisfacerea unei necesitati. 
Potrivit teoriei necesitatilor a lui Maslow, acestea se impart in 5 categorii, intr-o ordine ierarhica, potrivit schemei de mai jos. 


Ele trebuie indeplinite dinspre baza spre varf. Indivizii sunt motivati de nevoile de rang inferior pana acestea sunt satisfacute, dupa care acestea inceteaza sa mai motiveze si se manifesta aceeasi tendinta spre nevoile de rang superior. 
1. Nevoile fiziologice - sunt la baza piramidei, reprezinta lucruri necesare pentru a supravietui si includ: apa, hrana, imbracaminte, adapost. Prin prisma angajatului, acestea sunt satisfacute de un salar adecvat. 
2. Nevoia de siguranta - lucrurile necesare pentru siguranta fizica si emotionala. Pot fi asigurate angajatilor prin siguranta postului, asigurarile sociale si de sanatate, fond de pensii, conditiile de protectie a muncii.
3. Nevoile sociale - sentimentul de apartenenta la o organizatie si la un segment al societatii, necesitatea de a primi si oferi afectiune. Pot fi acoperite prin mediul de lucru neoficial, prietenii profesionale, aniversari la locul de munca, permiterea activitatii unor grupuri informale. 
4. Nevoia de stima - respectul si recunoasterea de catre cei din jur dar si autostima. Va puteti asigura ca sunt satisfacute prin recunoasterea meritelor in public, promovari, simboluri de statut. 
5. Autorealizarea - ne referim aici la realizarea potentialului profesional, la a "deveni ceea ce esti capabil sa devii". Sunt cele mai dificil de satisfacut, pentru ca iau nuante extrem de diferite de la persoana la persoana. Ce poate totusi un angajator sa faca sunt crearea oportunitatilor de dezvoltare, incurajarea creativitatii si sustinerea inovarii. 
Teoria lui Maslow este probabil cea mai cunoscuta cand vine vorba de motivare si de managementul  resurselor umane, insa a fost des criticata pentru ca e prea simpla sau prea rigida. Cand vine vorba de nevoile de la niveluri superioare, acestea de pot intrepatrunde, facand acest model unul mult mai complex. 
Nu trebuie uitat ca desi aceste nevoi sunt instinctive, sunt comune tuturor oamenilor, ele au grade diferite de intensitate de aceea nu trebuie sa omitem faptul ca ele trebuie adaptate fiecarui angajat in parte. 
In postul urmator va ofer o solutie pentru a afla ce ii motiveaza pe angajatii sau membrii echipei voastre. 


Share:

Categorii

Ce le-a mai plăcut altor cititori: