luni, 6 februarie 2012

Ai nevoie de un brand personal


Prima mea conferinta nationala intr-o organizatie de studenti… cea de-a saptea si ultima zi de intalniri, traininguri, ateliere de lucru… ne-am intalnit pentru ultima oara toti membrii grupului format pentru durata conferintei. Ne-am impartasit sentimentele de regret ca trebuie sa plecam acasa si am discutat despre modul in care ne-am comportat in zilele in care am apucat sa ne cunoastem, ce impresie vom lua acasa despre fiecare. Am primit un feedback care m-a pus serios pe ganduri si la care cred ca ar trebui sa va ganditi si voi: „Ai nevoie de un brand personal”. Deci, in 7 zile, nu am reusit sa transmit nimic concret in ceea ce ma priveste…
Prima intrebare care mi-a venit in minte a fost „DE CE?”. Ca mai apoi sa imi dau seama ca nici macar nu stiu CE e ala, de unde sa stiu de ce as avea nevoie de el? Si mai ales, CUM?
Am inceput sa cercetez si am aflat ca:
- Acest termen a fost introdus de Tom Peters acum vreo 15 ani;
- Un brand este un element care te individualizeaza, te scoate in evidenta;
- Nu doar companiile sau celebritatile au un brand;
- O definitie frumoasa a brandului personal am gasit-o la Peter Montoya: “… o identitate personala care stimuleaza un raspuns semnificativ emotional intr-o alta persoana sau intr-un public, cu privire la calitatile si valorile persoanei.”;
- Intr-un mod foarte simplu, putem spune ca e un cuvant sau o fraza care e in mintea oamenilor in momentul in care se gandesc la noi, cu ce ne asociaza;
- Branding-ul personal este o descriere a procesului prin care oamenii si carierele lor sunt marcate ca branduri; mai romanizat ii putem spune crearea unei identitati personale;
- Pentru a construi un brand personal e nevoie de destul de mult timp.
Companiile au nevoie sa isi creeze un brand pentru a se diferentia de concurenta, pentru a ramane in mintea consumatorului pentru un timp indelungat, pentru a crea o imagine pozitiva asupra lor si mai ales pentru a transmite ceea ce considera ca ii reprezinta.
Acum gandeste-te la tine ca si persoana si mai ales ca si candidat pe piata muncii. Crezi ca ai avea nevoie de avantajele brandului personal la fel ca o companie? Mai concret, cu ce te va ajuta:
- sa iesi din turma
- sa iti creezi un avantaj competitiv pe piata muncii
- sa stie lumea cu ce te ocupi
- sa nu te confunde cu altcineva
- sa aprecieze cei din jur ceea ce faci
- sa ai o imagine mai buna
- si sa transmiti exact ceea ce te reprezinta.
Daca te-ai convins ca te-ar putea ajuta, sa vedem si cum putem sa ne descoperim si mai apoi sa ne construim brandul personal.
Poti incepe prin a raspunde la urmatoarele intrebari care te vor ajuta sa te cunosti mai bine:
- Daca poza ta ar aparea in dictionar ca definitie a unei calitati, care ai vrea sa fie acea calitate?
- Ce pot eu sa ofer, care ma diferentiaza de alte persoane? – poate sa fie expertiza intr-un anumit domeniu sau o experienta unica de viata care te scoate in evidenta
- Care sunt pasiunile mele, ce imi place cel mai mult sa fac?

Pentru a-ti da seama daca ti-ai descoperit brandul, trebuie sa egalizezi ecuatia:
Propria parere asupra mea = Cum ma vad ceilalti oameni
Dupa ce ai lamurit cele de mai sus, foloseste urmatoarele tactici:
ü Fa totul din pasiune – informeaza-te cat mai mult despre lucrurile cu care te ocupi, cauta sa oferi tot timpul mai mult decat cei din acelasi domeniu.
ü Fii constant – sa ai o activitate continua si rezultante livrate in mod constant.
ü Promoveaza-te, dar nu intr-un mod agresiv – promoveaza-te familiei, interactioneaza cu persoane din domeniul tau, ofera recomandari personale, discuta cu pasiune cu orice despre ceea ce faci, du-te la evenimente care pot sa te ajute in aceasta privinta.
ü Foloseste materiale care sa te promoveze: carti de vizita, portofolii, CV-ul, scrisori de intentie si mai ales scrisori de recomandare (aici te ajuta foarte mult Linkedin, unde ai posibilitatea de a cere recomandari postate mai apoi pe profilul tau).
ü Foloseste-te de ceea ce iti ofera internetul – creeaza-ti profile pe retelele de social media care sa fie in concordanta cu ce vrei sa transmiti, conecteaza-te cu persoane din domeniul tau, intra in grupuri care pot sa te ajute sa te promovezi; creeaza-ti un blog, te ajuta sa fii mai compentent si sa te responsabilizezi.
Si inca o lectie foarte importanta despre brandul personal, invatata de la Marius Ghenea: "Trebuie sa iti concepi brandul personal cu responsabilitate, ca si cum ar putea deveni un model pentru altii".
Share:

Categorii

Ce le-a mai plăcut altor cititori: