joi, 2 februarie 2012

Planificarea carierei


E bine de stiut ca daca am fi mult mai informati, din timp util, in legatura cu ceea ce inseamna a ne planifica cariera am avea o viata mult mai usoara. Am fi pe deplin satisfacuti cu activitatea noastra si am ajunge in foarte scurt timp sa ne indeplinim acea nevoie pe care Maslow o considera de varf, si anume autorealizarea.
Sa trecem in revista cativa termeni de baza in ceea ce priveste orientarea in cariera si planificarea ei pentru a nu face confuzie:
Cariera = rolurile profesionale pe care ni le asumam pe parcursul vietii a caror succesiune poate urma traiectorii diferite in timp;
Profesia = calificarea pe care o persoana o dobandeste prin studii;
Ocupatia = activitatea pe care o persoana o desfasoara intr-o unitate economico-sociala si care reprezinta sursa de existenta.
Planificarea carierei este un proces lung, implica mai multe demersuri, cum ar fi orientarea scolara, orientarea profesionala, consilierea pentru cariera. Trebuie sa puna in prim plan individul, cu propriile sale inclinatii, abilitati, aptitudini, cunostinte si dorinte. Cu toate acestea, alegerea carierei este influentata si de o multitudine de factori externi, dintre care cei mai puternici sunt cei legati de familie, grupul de prieteni, scoala sau mass media.
Pentru a avea succesul scontat, recomand parcurgerea anumitor pasi in ceea ce priveste planificarea carierei, ilustrati mai jos:
Am descris acest proces ca unul circular, deoarece trebuie sa existe in mod continuu o reevaluare, in functie de rezultate fiind indemnati sa reluam acelasi proces.
Ce presupune fiecare pas in parte:
1. Autocunoasterea – se refera la caracteristicile personale relevante pentru cariera, cum sunt interesele, valorile, aptitudinile si personalitatea ca element integrator;
2. Comportamentul explorator – individul trebuie să investigheze diverse medii ocupaţionale şi să cunoască mai multe posibilităţi de carieră (interviuri documentare, experienta practica, voluntariat);
3. Decizia – se refera atat la decizia care trebuie luata cat si la intregul proces de selecţie a unei alternative de carieră din mulţimea de variante disponibile;
4. Angajarea – presupune cautarea locului de munca, cercetarea pietei si promovarea personala prin diverse mijloace (CV, scrisoarea de intentie), interviuri;
5. Cariera – reevaluare si imbunatatire continua.
Mult mai in detaliu despre fiecare etapa si mai ales despre instumentele care va pot ajuta in planificare, veti gasi in alte articole de pe blog.
Pentru consiliere in intregul proces sau doar unele etape, ma puteti contacta cu incredere.
Mult succes!
Share:

Categorii

Ce le-a mai plăcut altor cititori: