vineri, 13 ianuarie 2012

Anatomia si formarea antreprenorului

Antreprenorul este un tip de agent economic reprezentativ in economia de piata, care face bani adoptand un comportament intreprinzator, inovator si bazat pe risc. Se considera ca termenul de antreprenor a fost introdus in secolul al IX-lea, de catre Jean Baptiste Say, definindu-l ca ‚intermediar intre capital si forta de munca’.

Un lucru cert este ca antreprenorii sunt printre cele mai celebrate personalitati ale culturii noastre. Exemple relevante sunt J.P. Morgan (Finante), Sir Richard Branson (Media si transport), Bill Gates si Steve Jobs (IT&C) sau Mark Zuckerberg (Internet). Putem simplu observa ca sunt personalitati diferite din medii diverse.
Cum este ‚creat’ un antreprenor? Se considera ca acestia devin ceea ce sunt din diverse motive care tin de personalitate, creata anume datorita trecutului lor, experientei de viata si de ceea ce ii motiveaza.
Care sunt trasaturile comune antreprenorilor, din ce patura sociala fac parte majoritatea, ce experienta aveau cand au inceput propria afacere si mai ales in ce domeniu au deschis o noua companie,sunt doar cateva care fac parte dintre intrebarile la care cercetatorii in domeniu au incercat sa dea un raspuns.

Cu promisiunea de a realiza un astfel de studiu pentru regiunea Romania, va prezint studiul realizat de Universitatea Duke din SUA care au aplicat chestionare unui numar de 549 de fondatori de companii din domenii diverse, din iulie 2009.
Printre rezultatele cele mai relevante se numara:
· Varsta medie a respondentilor in momentul inceperii unei noi afaceri este de 40 de ani.
· Clasa sociala din care provin (Figura 1)

· Nivelul studiilor: 95,1% dintre respondenti au studii superioare, cel putin echivalentul studiilor universtare de licenta.

· Mai mult de jumatate (51,9%) au fost primii membrii ai familiei care au infiintat o companie pe cont propriu.
· 69,9% dintre respondenti au declarat ca erau casatoriti cand si-au lansat prima afacere, in timp ce doar 5,2% erau divortati sau vaduvi.
· 59,9% aveau deja cel putin un copil, iar 43,5 dintre respondenti aveau minim doi copii in cand au deschis afacerea.
· 52 procente dintre repondenti aveau interes de a deveni antreprenori inca de pe bancile scolii.
· Antreprenoriatul in serie – numarul de afaceri deschise(Figura 2)

· Motivatia de a deveni antreprenor – au fost analizate cateva motive majore dintre care au iesit in evidenta fiind alese de cel putin 60% dintre respondenti urmatoarele: dorinta de imbogatire, dorinta de a pune in aplicare o idee noua, de a nu lucra pentru altcineva, atractia pentru cultura de start-up.
· Tipul de afacere infiintata (Figura 3)

Aceste studii au rolul de a crea un profil al antreprenorului zilelor noastre, care in mare, se pare a fi o persoana cu studii superioare, din clasa de mijloc, casatoritsi cu copii, fara experienta antreprenoriala din mediul familial. Dar cand ne gandim la antreprenorii pe care ii stim, care au iesit in evidenta ne dam seama ca cel mai important rol al acestor studii este distrugerea stereotipurilor si demonstrarea diversitatii antreprenorilor, incurajandu-ne sa ingrosam randurile acestora.
Share:

Categorii

Ce le-a mai plăcut altor cititori: